Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Thursday, August 4, 2011

BEZA "SUKA" DAN "CINTA"

MENARIK:

TRUDY & TEDDY PROVIDES COMFY BABY WEAR LOVINGLY MADE FOR BABIES!


Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Lambat betul saya updated blog hari ini. Internet kat ofis ni problem plak. Mungkin ada hikmahnya. Boleh saya settlekan kerja yang bertimbun. Hehe...

Saja nak cerita tentang perbezaan "suka" dan "cinta" dalam konteks pendapat saya. Ada sesetengah orang tak dapat bezakan apa itu perasaan suka dengan cinta. Ada gak yang memang dapat bezakan.

Pada saya perasaan "suka" simple je dan perasaan "cinta" ni agak complicated. "Suka" berlaku apabila kita sukakan seseorang. Kita suka kepada dia sebab sesuatu yang kita suka ada pada dia. Antaranya, cantik/hensem, caring, senyum dan macam-macam lagi. Tapi, bila kita terperasan sesuatu yang kita tak suka tentang dia ada pada dia, perasaan suka tu akan hilang.

Tapi berbeza dengan cinta. Kita tetap suka semua tentang dia. Pernah dengar ayat ni, "Kalau dah cinta tu, kentut pun bau wangi". Pernah dengar tak? Sebab orang cakap cinta itu buta. Kita takkan nampak keburukan orang bila kita cinta. Kita nampak semuanya yang baik je. Walaupun kita kena pukul, bila dah cinta, kita anggap dia tak sengaja. Padahal setiap hari kena pukul.

Actually, pada pendapat saya, perasaan suka dan cinta ni berkait rapat. Bila kita sukakan seseorang tu, secara perlahan selepas kita kenal lebih rapat, kita akan jatuh cinta plak.

Ini pendapat saya. Korang ada pendapat lain?

Wassalam.

-NASZ-
Published with Blogger-droid v1.7.4

Sila Tekan Like Jika Suka

12 comments:

  1. suka setakat suka je la..kalau cinta tu..feel dia lain sikit..hihi

    ReplyDelete
  2. seumur hidup baru bercinta 3 kali jek... kalo bab bercinta ni, tak pandai sgt laa...

    ReplyDelete
  3. suka, sama juga dengan pendapat Nasz tu

    cinta, kita akan merasa takut kehilangannya

    ReplyDelete
  4. Erm..yup! 'Suka' & 'Cinta' adalah 2 istilah dan punya maksud yang sangat berbeza.. kenapa? sebab istilah SUKA ne...umum,..sape2 je boleh suka,.. suka pulak ada banyak sangat kategori.. dan diberikan kepada pelbagai tahap.. cthnya macam suka pada sifat, benda dll.. kalau istilah 'CINTA' terlalu spesifik yang mana bukan semua orang mampu untuk faham apa istilah CINTA tu..dan bukan senang untuk memilikinya... SUKA sape2 je boleh mengalaminya terhadap macam2 keadaan, tapi CINTA tu agak terhad...dan spesifik... :)

    ReplyDelete
  5. kalau suka ramaaiiii..cinta..sikit sikit..aci dak..hehehe

    jom join bloglist

    ReplyDelete
  6. suke tak semestinya cinta.. tapi adakala dari perasaan suke boleh melarat jadi cinta ^_^

    ReplyDelete
  7. kadang2 mcm syok sndri, kte ingat cinta, tp sebenarnye suka aje, tp dah jauh hubungan tue..yg cinta la merana, yg suke mgkn xda pape..

    ReplyDelete
  8. samalah! aku pun pikir cmtu gk...ermm...

    ReplyDelete