Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Monday, August 15, 2011

"APA ITU RANDOM.ORG? SAYA TAK TAHU"

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.


Saya ada terima beberapa persoalan mengenai Random.org. Kebanyakkan blogger-blogger baru tak tahu apa itu Random.org dan fungsinya.



Sebenarnya, random.org ni adalah website yang ada aplikasi untuk mencari nombor secara rawak. Korang tengok kat gambar tu ada kotak kecil kan?

Kat dalam kotak tu ada :

Min = Minimum = Nombor Minima yang korang nak letak

Max = Maximum = Nombor Maksima yang korang nak letak

Generate = Korang tekan butang ni dan nombor akan dipilih secara rawak dari nombor minima yang korang letak sehingga nombor maksima yang korang letak

Contohnya:


Korang letak julat pencarian nombor rawak dari nombor 1 hingga 99 dan nombor 4 telah dipilih sebagai nombor rawak.


TAMBAHAN:


Masih ada lagi yang tak faham. Oklah. Saya bagi contoh paling senang. Korang guting kertas-kertas kecil dan tulis nombor 1 sampai nombor 99. Pastu, korang masukkan semua kertas-kertas yang bernombor tu dalam satu bekas. Korang goncangkan dan korang pilih satu nombor tutup mata. Pastu, korang dapat kertas yang tertulis nombor 4. Nombor 4 itu adalah nombor yang dipilih oleh korang secara rawak.


Ini setakat mana kefahaman saya ye? Kalau ada blogger-blogger lain nak tambah, sila kongsikan.


Wassalam.


-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka

10 comments:

  1. kebanyakan bloggers guna tuk GA/kontest ..

    ReplyDelete
  2. ramai blogger suka guna ni bila dok wat GA or lucky draw or ape2..

    sy pon xpnh guna lagi =)

    slmt berbuka..

    ReplyDelete
  3. nak guna cari pemenang je ni..aku pun tk tahu mklumlah bloger baru lg..

    ReplyDelete
  4. act kan..fara baru tau nak gune jugak huhuh kesian kan

    ReplyDelete
  5. wahh..bagus2.bell baru taw ma..hik5

    ReplyDelete
  6. owh biasa digunakan utk pick pemenang contest :) baru tahu..heheh

    ReplyDelete
  7. sama je mcm lucky draw. :) siapa bertuah, dialah kena.. itu sebab nya mereka yg join CGL (saya la salah satunya) mmg hrp2 la si random.org ni pilih no. sy :D

    hehehe.

    ReplyDelete
  8. saya nak tambah.. random.org x sayang saya..:( hukhukhuk...

    ReplyDelete