KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Thursday, August 4, 2011

PENGEMIS YANG AMBIL KESEMPATAN ...

MENARIK:

TRUDY & TEDDY PROVIDES COMFY BABY WEAR LOVINGLY MADE FOR BABIES!

TIME TO CHILL LAH AND EXPRESS YOURSELF WITH NESCAFÉ!

LOOK GOOD NAKED... WITH YOUR CLOTHES ON!


Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Tadi terbaca kat blog Saudara Mazidul Akmal Sidik berkenaan pendedahan beliau tentang pengemis yang mengambil kesempatan terhadap sikap prihatin rakyat Malaysia di Baazar Ramadhan. Memang detail pendedahan beliau siap dengan gambar lagi. 

Rakyat Malaysia ni sangat prihatin. Bila tengok orang yang minta sedekah di pasar-pasar atau di mana-mana, mesti hulur RM1 atau lebih. Pasti ke orang tu betul-betul memerlukan. Saya minta maaf sebab saya ni kalau orang minta sedekah, memang saya tak layan, tapi kalau orang tua berniaga tisu atau apa-apa barang, mungkin saya akan hulur sikit tapi bergantung pada budget masa tu la. Tapi dengan syarat, kalau saya tak nak, jangan paksa saya. Jual pun dengan harga berpatutan. Takkanlah harga tisu RM0.20 jual dengan harga RM5.00. Kan? 

Saya rasa pendedahan sebegini patut dikongsi dengan semua. Saya pun pada mulanya terkejut gak dengan pendedahan ini. Korang nak tau apa yang buat saya terkejut sangat? Korang terus baca di blog Saudara Mazidul Akmal Sidik.

Lepas baca, apa pendapat korang? Apa korang rasa lepas tengok keprihatinan kita dipergunakan?

Wassalam.

-NASZ-


Sila Tekan Like Jika Suka

5 comments:

  1. kalau pengemis tu ada usaha macam jual barang ke berzikir ke,okaylah kalau tolong diorang sebab diorang berusaha untuk dapatkan sesuap nasi.tapi kalau jenis mintak macam tu je,kalau ada duit,ina bagilah sikit seikhlas hati.tapi kalau jual barang dengan harga melampau,jangan haraplah nak beli barang tu.maybe bagi duit sikit kot dekat pengemis macam tu.

    ReplyDelete
  2. wuwuwuw
    isu hangat ni
    kat memanee pon ade
    yg betol tu okeh la..
    kalo yg "tipu" aduhaiii~

    ReplyDelete
  3. situasi sekarang ni, kita boleh tertukar yang mana satu petul betul pengemis, yang mana yang tipu sebagai pengemis..hmmm..

    saya pernah kena tipu..

    selamat berpuasa :)

    ReplyDelete
  4. memang bnyk sngt kes2 mcm ni.. nk bgi pon kdg2 rase was2..

    ReplyDelete
  5. salam, pada aku pengemis ni ada dua jeni:
    1. yang ambil kesempatan
    2. yang tak sempat ambil kesempatan dan peluang kat dunia
    ...jenis kedua ni yang patut kita bagi sokongan dari segi material atau moral. tapi kat mana nak cari?

    ReplyDelete