Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Tuesday, July 19, 2011

"KENAPA BLOG OTAI BEST?"

Salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Mula-mula saya start berblogging dulu, saya tertanya-tanya gak la. Kenapa blog otai best? Kenapa saya dan blogger lain suka baca blog otai macam Ben Ashaari dan Yuyue Zulaikha? Mula-mula tu saya tak amik port sangat sebab saya fikir blog saya dah cukup bagus. Padahal sebelum Abang Ben buat segmen kritik blog tu, blog saya ni berselerak widgetnya. Hahaha... Perasan bagus saya ni kan?

Saya selalu tertanya-tanya.  Apa yang membuatkan blogger lain suka baca entry yang blogger Otai tulis? So, saya pun start baca entry dorang. My faveret semestinya Santai Bersama Ben Ashaari dan baru-baru ni saya mula baca blog Yuyue Zulaikha gak. Saya baca dan cuba adaptkan di blog saya. Tapi dengan gaya saya sendiri.

Saya cuba fikir dalam konteks kalau saya sendiri sebagai pembaca blog saya. Saya mesti nak yang santai dan tak membebankan otak. Walaupun ayat saya agak skema tapi bagi saya inilah identiti saya. Lepas itu, kalau saya nak buka blog seseorang, saya mesti tengok berapa lama masa diambil untuk blog tu siap loading. Kalau lama sangat, saya skip je. So, saya ambil keputusan nak ringankan dan cepatkan masa loading blog saya. So, senang pembaca blog saya nak terjah dan dorang tak la skip blog saya.

Saya jadikan blog-blog otai sebagai rujukan saya. Sampai sekarang saya masih merujuk kepada blog mereka. Oleh itu, kepada rakan-rakan blogger yang baru, pada pendapat saya, langkah pertama untuk buat blog, letakkan diri korang dalam kasut blogger yang akan baca blog korang. Apa yang korang rasa dorang nak?

Tips dari pengalaman saya. Kalau ada tak setuju, saya sudi terima teguran. Sila tinggalkan di ruang komen ye?

Wassalam.

-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka

10 comments:

  1. yup,betul tu..
    kalau kita x suka orang nye blog serabut,kita kena lah pandai susun blog kita jugak

    ReplyDelete
  2. betul tuh abg nasz... hheheh.. saya juga perlahan2 belajar dari blog2 otai... heheehh...
    sebenarnya blog2 yang banyak perhatian dari pembaca.. saya tgk kadang2 blog diorang x der apa sgt gak, cuma loading cepat, kemas, dan yang penting diorang sentiasa komen sana sini.. huhuhu... :)tu yang cepat sgt diorg dapat liputan balik... hehehe.. (pemerhatian ini dikecualikan untuk abg ben yg memang dah otai tuh).. hehehhe

    ReplyDelete
  3. betul tu Abg.. sy stuju.. haha..

    ReplyDelete
  4. mmg kalo blog yg berat tu rasa nak pangkah ajer..=D..belajar dr otai..nak try la..

    ReplyDelete
  5. betul gak.. tp kb masa start blog ni.. kb ada blogger idola gak.. cara penulisan tetap cara kb.. cume kb belajar cara berkwan dalm blog dgn bloger idola kb tu..
    tak semestinya perlu yang otai untuk kita ikut dan belajar

    ReplyDelete
  6. blogger otai memang best. abg ben, penulisan sgt santai.

    ReplyDelete
  7. tak suka blog yg suka letak blink blink bersepah2 tu.. mesti susah nak load..

    ReplyDelete
  8. masih belajar lagi dr segi penulisan... kdg2 baca mcm kasar jek cara penulisan aku... kdg2 mcm tak mesra plak... huhu... masih mencari lagi ni...

    ReplyDelete
  9. blog saya berat tak? huhu. oklah ayat. tak skema pon. lagi sedap mata memandang. dari tulis bahasa tah pape. ayat konon-konon style. buat sakit hati je baca nak pahamkan. huhu. :)

    ReplyDelete