Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Saturday, October 1, 2011

TIPS BERJIMAT : "LIVE UNDER YOUR MEAN"

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Ini tips yang biasa saya gunakan. Saya memang dah lama pakai tips ni. So, saja nak share dengan korang. Mungkin boleh bantu korang untuk kawal dan monitor pergerakan perbelanjaan korang.

Masa saya student


Duit PTPTN masuk, saya keluarkan setengah atau lebih, saya masukkan dalam buku ASB. Kemudian, saya beri buku ASB tu kepada orang lain seperti emak atau girlfriend saya simpan buku ASB tu. Kemudian, dengan duit yang ada, saya guna sampai habis semester.

Macam mana nak buat? Senang je. Korang pernah rasa sesak dekat-dekat akhir semester kan? Korang sesakkan perbelanjaan korang start awal semester lagi. Korang bajet seminggu korang target nak guna berapa dan stay sampai habis semester.

Dulu masa studi, awal semester masa kawan-kawan saya dapat duit PTPTN, semua makan mewah-mewah dan joli sakan. Tapi saya makan nasi sehari sekali dan malam makan megi je. Kawan-kawan saya kutuk saya tapi saya buat don't know je. Dekat nak habis semester, saya masih ada lagi lebih kurang setengah duit PTPTN saya.

Masa Dah Kerja


Gaji yang saya dapat, saya akan buat list apa yang perlu dibayar. Kemudian, saya akan simpan sikit dalam bentuk emas Maybank Gold Investment Account (MGIA). Saya cuba minimumkan perbelanjaan saya. Tapi, saya tak lupa untuk simpan sikit untuk "Back Up" saya bila betul-betul saya emergency.

Setiap bulan, bila orang tanya saya, saya bagitau, "Duit saya dah habis". Tapi, saya cuma kawal perbelanjaan saya. Saya tahu saya kadang-kadang terbabas gak contohnya nak makan KFC dan McDonald. Tapi, biasalah, manusia macam saya yang terlalu suka makanan macam ni selalu tergoda. Hahaha.

Saya tengok kawan-kawan saya, walaupun dah kawin tapi bila akhir bulan, akan sesak duit gak. Sementara saya tak kawin lagi ni, baik saya simpan sikit-sikit. Kalau boleh, nanti saya nak kawin, saya tak nak buat loan bank.

Ini tips saya gunakan. Nampak macam extreme sangat kan? Hahaha. Memang saya akui ke"extremean"nya. Kalau korang rasa extreme sangat, korang boleh buat ikut kemampuan korang sebab setiap orang ada cara mereka. Setiap orang berbeza caranya.

p/s : Pernah tahan diri bila lalu depan McD. Memang susah gila. Hahaha.

Wassalam.

-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka

6 comments:

  1. weeeeeeee
    same cm kwn saya
    oohh
    nape x sama cm saya
    hahhahaha =p
    nice2!

    ReplyDelete
  2. nice tips, mulakan berjimat cermat dari awal,.tapi kite tak de ptptn nak menabung,sedih je,huhu

    ReplyDelete
  3. cinnamon: hehehe. thanx.

    aimie amalina : sama macam kawan awak ek? baguslah. ada rujukan terdekat utk awak.

    Nizam Ijam : memang jimat giler.

    aini che din : thanx dan hrp dpt bagi sikit guide pada org berminat utk berjimat.

    bella luna : berjimat tak semestinya guna ptptn,tapi bleh guna duit yg parent bagi kita utk belanja. kreatifkan cara jimat tu.

    ReplyDelete