KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Saturday, October 22, 2011

BUDAK-BUDAK...SAMA SAJA.

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Gambar yang korang tu saya tangkap masa kat Kampung Selaor, RPS Banun, Gerik, Perak. Ini adalah dari pemerhatian saya saja. Setiap kanak-kanak yang lahir tak kira la dalam kaum Melayu ke, kaum Cina ke, kaum India ke dan sebagainya, sama je.

Mereka ni adalah anugerah yang tak semua orang dapat. Saya pernah jumpa pasangan yang dah kawin bertahun-tahun tapi tak dikurniakan anak lagi. Semua kanak-kanak yang lahir ni adalah suci daripada dosa.

Apa yang membezakan adalah cara didikan ibu, bapa dan penjaga masing-masing. Tapi bila tengok berita baru-baru ini, kes buang bayi dalam longkang, campak bayi dari tingkat 3, buang bayi dalam tong sampah...mana pergi sifat perikemanusiaan orang yang bergelar manusia ni?

Ada orang berusaha bersungguh-sungguh untuk dapatkan anak. Tapi ada yang sewenang-wenangnya buang anak.

Jom kita sama-sama bermuhasabah.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Sila Tekan Like Jika Suka

18 comments:

  1. alahai,, terjelepuk budak tu tido mcm tu..huhu

    ReplyDelete
  2. waa...msuk kmpung ye...
    yep...dorg ni xde dosa ap pn..
    manusia ni kdg2 lbh teruk dr dot3...

    ReplyDelete
  3. anak ialah anugerah allah. ecece :)

    ReplyDelete
  4. sokong.. anak anugerah Allah,.. sikap manusia yg buat benda tak diterima akal terhadap baby tu sbb sifat kebinatangan menguasai diri,.. anak2 ibarat kain putih, so tepuklah dada tanya selera nak lukis apa kat kain tu

    ReplyDelete
  5. sejak akhir2 ni asyik berita pasal budak je kan? kene kelar lah, kene campak lah..tu x tmasuk kene buang..ermm..

    ReplyDelete
  6. kesian budak ni :)


    jemput ke blog sy dan join segmen sy :)

    ReplyDelete
  7. anak ibarat kain putih..ibubapa yang mecorakkannye

    ReplyDelete
  8. selalunya semacam itulah..yang nak tidak dapat..tapi yang dapat akan dibuang

    ReplyDelete
  9. sedih sangat bila dengar berita buang anak.. tak brperi kemanusiaan lgsung

    ReplyDelete
  10. manusia skrg xmenghargai anugerah anak...

    ReplyDelete
  11. betul tu..kita takleh salahkan budak2 kalo jahat ke apa ke..sebab didikan dari ibu bapa penting..

    ReplyDelete
  12. betul tu bang.. kat perlis ni pun ada jugak kes yg buang bayi dlam tandas.. mujur cleaner hospital kangar tu yg jumpa.. kejam gile..

    ReplyDelete
  13. huhu...dah akhir zaman...banyak kemungkaran berlaku...

    ReplyDelete
  14. betul
    baby tu comel kot
    tapi kenapa deme buat cm tu
    adoii...~

    ReplyDelete
  15. kes buang anak ni coz lum benikah lagi..myb takot parents mara & lum ready nk ad anak

    tp,,buat anak pndai pulak..errrr

    ReplyDelete