Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Wednesday, October 19, 2011

"TAKDE ORANG BACA KE? ATAU TAKDE ORANG NAK BACA?"

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Saya dapat request dari Yumida untuk buat satu entry berkenaan :


Saya cuma boleh bagi pendapat mengikut pengalaman dan pemerhatian saya. Walaupun sebagus dan sebaik manapun entry yang korang tulis, kalau korang tak ambil inisiatif untuk promosi serta sebarkan blog korang kat orang lain, takde effect gak. Promosi plak ada banyak caranya. Cara yang paling utama, tarikan daripada penulisan kita sendiri.

Saya tak kata penulisan saya ni bagus. Ayat yang saya gunakan pun kadang-kadang macam skema je kalau dibaca. Saya tak kisah sebab ini identiti saya. Mungkin bagi kita, penulisan tu memang terbaik tapi bagi orang lain, penulisan tersebut cuma biasa-biasa je.

Apa yang saya perhatikan, ramai blogger yang suka baca entry yang ringkas tapi padat. Entry yang diolah menggunakan ayat sendiri dan bukan copy paste dari mana-mana suratkhabar online. Dan bagi saya yang paling penting, gaya penulisan entry tu kenalah tarik pembaca yang membaca tu masuk sekali. Mungkin entry tu entry peribadi berkenaan Big Mac Burger. Korang kena olah ayat supaya penulisan yang korang tulis korang tengah makan Big Mac Burger tu macam korang tengah makan dengan pembaca korang sekali. Mungkin agak susah pada mulanya. Tapi, korang boleh buat pelan-pelan sampai korang dah terbiasa. Bila dah terbiasa, secara automatiknya korang boleh karang sendiri entry sebegitu.

Ingat, dalam dunia blog ni, bukan ada 1 atau 2 blog je tapi ada berjuta-juta blog. Ada yang blog lebih baik daripada kita. Dalam dunia blog pun, kita kena bersaing dan saling membantu. Kalau nak orang datang blog kita dan komen entry, pastikan entry kita menarik dan cara nak komen tu kena mudahkan. Tak perlu nak klik kat "post comment" tu susah sebab ada widget yang melampau banyaknya. Tak perlulah nak kena taip word verification.

Sebab tulah, motto "Content is King" bagi saya tak relevan. Kita kena usaha untuk perkenalkan blog kita dan promosi blog kita.

Pendapat saya je. Tak pasti menjawab ke tak request Yumida ni. Saya terbagi tips macam mana saya menulis plak. Hehehe.

p/s : Menulis dari jiwa. Kalau jiwa tengah "kacau", maka "kacau"lah hasil tulisan itu. Kalau jiwa tengah "happy", maka "happy"lah hasil tulisan tu. Kalau jiwa tengah ...

Wassalam.

-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka

42 comments:

  1. betul tu nasz, kena rajin promot blog sendiri, paling penting, kita pun kena rajin singgah blog orang,dan komen n3 orang lain takkan nak mengharap orang je singgah blog kita, lama2 bosan juga orang kan

    ReplyDelete
  2. hihihi...betul tue...Lagi satu..kalau kita suka terjah blog orang dan komen sekali...pasti diaorang datang jugak kat blog kita....

    ReplyDelete
  3. ..kalau jiwa tengah BERBUNGA, maka BERBUNGA-BUNGA cinta...mekar di muara~~~ lalalalala =P

    betol dah nasz jwb tu..hehe
    i sokong! =P


    jiran nasz,
    ana

    ReplyDelete
  4. saya bersependapat dengan nas..:)

    ~~susah menulis dalam keadaan jiwa kacau.. huhu.. tak boleh menulis..! hehe

    ReplyDelete
  5. betul!!
    sokong...
    terkadang.. hasil penulisan lahir dari jiwa yang mengalami..
    heheh..

    ReplyDelete
  6. btul jugak...tp kan...kdg2 sy g blog owg...bca jer entri...tp x taw nk komen pa...hehehehe...

    ReplyDelete
  7. pada saya...lah.
    , klu org tak komen tak semesti tak baca kan..
    saya lebih mengejar jenis pembaca yg 'setia' dari mencari ramai pembaca yg just 'touch & go'..

    ReplyDelete
  8. antara entri berjela panjang dengan gmabr sekeping, org lagi prefer komen gmbr tu ...xtau la nape..haishh

    ReplyDelete
  9. hmmm...nice tips...menulis dari jiwa..under construction jgk nak buat 1 penulisan yg attractive...^_~

    ReplyDelete
  10. hmmmm...pemikiran yg menarik...yeah! tengkiu!

    ReplyDelete
  11. Kalau nak ada org baca blog kita kena rajin blogwalking, ping entry dll.. Bukan lepas tulis duk senyap tunggu org mai kecuali la kalau blog kita tu mmg dah dikenali ramai... :)

    www.ziefauzi.com

    ReplyDelete
  12. bole x besar kan font atau gune tulisan font yg jelas da tak trlalu rapat..saket mate..hehehe..

    ReplyDelete
  13. baca sambil menganguk2 kepala tanda setuju.

    ReplyDelete
  14. cikhoneybee setuju sgt dgn komen yatie awang. kalo nk sesuatu kne la usaha dlu kn? nk owg suka dtg kt blog n komen, kite kne la dtg blog mereka dan komen. rkyat malaysia kn berbudi bhasa. buat baik dibalas baik :)

    p/s: td kn check traffic, site en.naser pyumbang terbyk kt blog sy. tengkiu utk segmen serang dan terjah itu ya :) terima kaseh byk2 en.naser

    ReplyDelete
  15. pada hamba..banyak sangat silent reader dlm kalangan blogger ni,,si maknanye....entri tu bkn xdibaca

    ReplyDelete
  16. salam ziarah..dah follow..eja setuju dgn awak..jika nak ramai yg komen kita perlu berusaha dgn linkkan entry kita tu pada sahabat blogger kita..sbb mereka tak tahu pun kita ada update entry terbaru atau tidak,,

    kecuali jika kita ramai peminat atau secret admire di blog..xpayah link..mereka tentu akan ziarah dan komen blog kita hari3 :)

    ReplyDelete
  17. entri yang berguna selalunya bukan blogger yang akan baca walaupun tiada komen dari mana-mana blogger.
    Ini adalah situasi saya sendiri. Andai tiada update, tiada blogger yang akan singgah ke blog saya. Tapi non blogger dil uara sana yang akan singgah ke blog saya kerana datang mencari maklumat yang dikehendaki.
    Walaupun kalau cuma mengharapkan non blogger yang baca blog kita, jangan harap la nak dapat pageview lebih dari seratus sehari.
    Macam saya sekarang. Pageview hari ni tak lepas lagi seratus.
    Sedih tau
    hohoho

    ReplyDelete
  18. andai nak orang lain baca dan komen entri kita, kita kena la baca dan komen entri orang lain. jangan hanya mengharapkan orang lain je yang datang baca dan komen entri kita. apa yang kita beri, tu kita dapat balik :D

    p/s: tak ada komen pun tak bererti orang lain tak baca entri tu. mungkin mereka lebih suka jadi silent reader :)

    ReplyDelete
  19. silap login id lak. haha :) fiezah91 http://theonlyza.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. kena rajin promote la entri tu...kat FB banyak tempat boleh ping entri...

    rajin2 diri untuk blogwalking..baca entri blogger lain..komen..insyaallah blogger tu akan baca balik entri blog kita kan..lepas tu mungkin akan tinggalkan komen :D

    ReplyDelete
  21. baetul tu..dan usaha tu penting jugak.. contoh rjin2 lah bw,, atau pun ping blog kite kt fb..kn sekrg ade mcm2 group blogger kt fb tu..

    ReplyDelete
  22. menulis dr jiwa
    awwwwww
    cm kenai je ayat ni
    hehehehehehe
    besh2 suke tips ni!

    ReplyDelete
  23. oh camtu ek. kene rajin promosi jugak ke? huhu

    ReplyDelete
  24. ye setuju.. blog yg tk popular mcm blog sy ni tk leh nk harap org dtg komen je.. dan bahasa pon klu payah sngt nak faham pon boleh jdi bosan nk bace..

    ReplyDelete
  25. stuju...mcm skarang ni sy dtg blog ni sb nasz da dtg tmpat sy...so dari situ kite leh tau org ni ade cita terbaru or tak...

    ReplyDelete
  26. waa, nice...i like.. thanks abg nasz.. coz share pasal nie.. serba sedikit bg input kt sye juge.. ^_^

    = menulis dari jiwa ;))

    ReplyDelete
  27. betul tu NasZ..kalau jiwa tengah malas...MALAS la jawab nye...huhuhu...

    ReplyDelete
  28. betul tu,,,kalau content full,,,tapi duduk goyang kaki je,,,,,orang yang sama je lah komen,,

    ReplyDelete
  29. kalau jiwa tengah bercampur aduk, tulisan pun entah apa-apa .. haha ..

    ReplyDelete
  30. singgah sini ;)
    new enty,,,

    http://ytoka.blogspot.com/

    ReplyDelete
  31. Kalau jiwa tengah huru hara maka huru hara lar jawabnya entry tu,hehe
    Setuju sangat! mmg kita kena promote entry kalau nak ada orang baca.tehee :D

    ReplyDelete
  32. betul2..pomot dri sndri..wt je muka x malu..
    hehehehe

    ReplyDelete
  33. menulis dari hati, peduli ape org kate asalkan entri 2 memberi kesan at least pada diri sendiri. Ops, sori terlebih merapu. hehe :)

    ReplyDelete
  34. Saya bukanlah blogger tegar seperti tuan, lalu saya percaya isi itu raja, dan tajuk itu ratunya.

    Kalau nak komen yang berkualiti, kita juga kenalah komen berkualiti di blog orang, bukan? Tunjukkan keikhlasan kita dalam berbicara.

    Saya percaya kepada prinsip ini kerana saya lihat satu blog yang saya follow ini bukanlah ramai followers, tetapi penuh dengan komen membina.

    Nah, bukankah 'what you gives is what'll you get'?

    ReplyDelete
  35. I second that!

    http://alienfromthepluto.blogspot.com/

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum, boleh bagi nasihat sikit tak? Saya rasa macam nak buat segmenlah. Follower sikit. Tapi uniqe traffiq tu setiap hari adala dalam dekat 200. Traffik biasa dalam 300-400 lebih je. Ada apa-apa nasihat? Saya segan nak buat atau join segmen, sebab tu follower bertambah lambat. T.Kasih

    ReplyDelete