Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Thursday, June 23, 2011

KENAPA SUKA MEMILIH KERJA ?

Credit Google

Salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Entry ni bukan untuk mengutuk atau menghina sesape. Entry ditulis mengikut pengalaman saya sendiri. Sesape yang terasa, sila mohon kemaafan yang mendalam. Entry adalah hanya sebagai perkongsian kepada semua rakan-rakan blogger.

Saya pernah belajar dalam tingkatan 6 dan dengan rendah dirinya saya mengaku saya gagal dalam STPM. Lepas itu, saya bekerja di sebuah kilang perabot.  Emak saya masa tu memang berharap sangat tengok saya sambung studi ke universiti. Tapi saya bagitau emak saya yang saya dalam usaha untuk apply menggunakan sijil SPM dan minta doa dia mengiringi saya.

Hampir setahun saya kerja di kilang perabot tu, saya dapat tawaran intake kedua bagi kemasukan Diploma di UiTM. Emak saya gembira sangat-sangat. Bapa dan mak saudara saya semua berbangga dengan saya. Saya pun bangga gak la. Hehe...

Saya belajar di UiTM selama 3 tahun dan grad dengan kelulusan taklah tinggi sangat... 3.41. Selepas saya selesai belajar, saya terima 4 tawaran kerja tapi saya dah berjanji dengan diri saya, tawaran pertama yang sampai dulu, saya akan terima. So, saya dapat kerja di Contact Centre TM sebagai pegawai khidmat pelanggan.

Masa tu banyak gak la kenalan saya yang menganggur. Saya tanya dorang, dorang tak apply mana-mana ke? Jawapan dorang, dapat keje macam ni tak sesuai la dengan kelayakan dorang. Saya terdiam. Bagi saya, sementara nak tunggu kerja yang sama taraf dengan kelayakan kita, baik kita keje di mana- mana dulu sebab boleh dapatkan pengalaman dulu.

Majikan sekarang tengok pengalaman kita.  Walaupun sebagus mana pun CGPA kita, dorang tetap tanya apa pengalaman yang kita ada. Pengalaman dititikberatkan sebab dorang pun nak pekerja yang berkualiti dan boleh bekerja dengan pengawasan yang kurang.

Selepas beberapa lama saya bekerja di swasta, ada la 2,3 saya tukar keje tapi saya akan pastikan kontrak saya habis dan keje baru tu saya dah confirm dapat, baru saya resign. Sebab apa? Sebab kalau tiba-tiba saya resign dan keje baru tu ditarik balik oleh majikan, saya gak yang akan ternganga sebab takde keje. Huhu...

So, bagi yang sedang cari keje tu, terima dulu tawaran yang ada sementara menanti tawaran yang lebih baik.  Saya menulis entry ni berdasarkan pengalaman dan pengamatan saya.

Kalau korang ada pendapat lain dan tak setuju dengan saya, boleh kongsi di ruangan komen.

Wassalam.

-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka

6 comments:

  1. Leya pun ada pengalaman macam tu,lepas grad Degree tahun 2000,masa tu krisis ekonomi..dan dengan bangganya saya mengaku saya keja receptionist kat Lake Club...sebelum naik secara berperingkat hinggalah ke jawatan yang ada sekarang.Moral of the story...grab je apa yang ada..ini zaman perlu ada duit untuk hidup.Silap2 hari depan untuk jadi tukang kebun pun perlu ada Diploma Horticulturist

    ReplyDelete
  2. kwn sy mcm tu..masing2 memilih.. dan trus trng, sy cume kerja kilang even ada degree sbb twrn ni yg dtg dl.. xkn nk duk menganga je..mn ada rezeki msuk mcm tu..

    ReplyDelete
  3. wah nice story..sngt setuju..skng ni tak boleh memilih.sambar je mana yang ada...apa salahnya bermula dari bawah untuk ke atas..

    dah follow n for will keep in touch sy letak ur link in my blog...

    ReplyDelete
  4. syukur la saya ditawarkan keja sebelum habis belajar lagi..sempat menanam anggur sebulan je sbb 24hrs notis kat tempat keja lama bila bengang kena seksual harassment kat tempat keja..

    ReplyDelete
  5. Saya setuju sangat-sangat dengan pendapat en naser...
    zaman sekarang ni tak boleh pilih kerja...
    Ramai saingan..
    Tapi,.. Orang zaman sekarang especially bangsa M,..
    Memilih kerja..
    Berlagak taknak kerja dari bawah..
    Konon ada degree..
    Kerja nak standard jek..
    Entah apa-apa..

    ReplyDelete
  6. kalu awe nak tetapkan tawaran kerja pertama grab dulu mmg tak boleh la sebab kena tipu...janji jawatan admin exect tapi kena jual buku...dari rumah ke rumah

    ReplyDelete