KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Monday, May 14, 2012

"ENGKAU MAMPU DISIPLIN, ENGKAU BOLEH HIDUP"

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.


Beberapa hari lepas saya buat rondaan Ops 1Malaysia dengan menumpang kenderaan Jabatan Pertahanan Awam (JPAM). Sambil buat rondaan tu, saya sembanglah dengan driver yang memandu kenderaan tersebut. Macam-macam kami sembang sampai satu kisah ni, saya terasa kebenarannya.


Menurut dia, masa kecil dulu, ibu dan bapa dia ada berpesan, kalau dia mampu berdisiplin, dia mampu hidup di dunia ni. Pada mulanya saya terfikir berkenaan disiplin kerja tapi saya silap. Sebenarnya disiplin yang dimaksudkan oleh dia adalah dalam segala benda termasuklah disiplin dalam kewangan sendiri, disiplin dalam menjaga kesihatan diri, disiplin dalam menjaga keselamatan diri dan keluarga serta macam-macam lagilah termasuk hal-hal kecil.


Kalau tak ada disiplin dalam diri, maka susahlah kita nak hidup dalam dunia ni. Sebab hidup kita tak teratur. Kalau nak kehidupan yang teratur tapi tak ada disiplin memang tak mungkin.


Ini yang saya dapat daripada rakan JPAM saya tu. Saya kongsikan dengan semua rakan-rakan blogger. Kalau ada yang tak setuju, boleh la kongsi pendapat korang.


p/s : Saya pun masih belajar mendisiplinkan diri ini. Hehehe.


Wassalam.


-NASZ-


Published with Blogger-droid v2.0.4

Sila Tekan Like Jika Suka

2 comments:

  1. betul tu nasz...
    apa2 yg kita lakukan perlulah ade disiplin......
    ada peraturan dan juga had limit... baru hidup kita akan seimbang.....

    ReplyDelete
  2. hidup ni memang perlu ada disiplin...
    nak mendisiplinkan diri tu memang adakalanya sukar tapi tak mustahil...
    hati dan semangat kena kuat...
    sy pun tengak belajar dan berusaha mendisiplin kan diri...

    ReplyDelete