KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Wednesday, September 28, 2011

"KOPEK UDANG..."

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Ternampak nenek cina tua tengah mengopek udang. Tersentuh hati saya sebab nenek tu dah tua sangat. Mana pergi anak-anak dia? Kenapa dia dibiarkan macam tu je?

Actually, emak saya dulu kerja kopek udang je untuk support 4 orang anaknya lepas ayah saya blah dan kawin lain. Walaupun saya masih kecil lagi masa tu, bila emak saya balik kerja petang, boleh nampak keletihan tapi dia akan cover dengan senyuman. Jari-jari emak saya mengelupas sebab banyak mengopek udang dan rendam jari dalam air.

Ini antara pengorbanan emak saya untuk besarkan anak-anaknya. Saya tak nak lupakan pengorbanan ni sebab kalau saya lupakan, saya akan abaikan emak saya. Saya rasa saya tak mampu nak buat camtu.

Kenang jasa emak korang dan hargailah pengorbanan dorang.

Wassalam.

-NASZ-
Published with Blogger-droid v1.7.4

Sila Tekan Like Jika Suka

17 comments:

  1. waalaikumussalam..

    kopek udng ? err..x prh nmpk g ^^

    ReplyDelete
  2. kulit udang tu tajam..blh luka2 tangan kalau banyak sgt kopek...tabahnya dia...

    ReplyDelete
  3. kalau parent beli udg, sy org 1st yg offer nak gi kopek udg tu..bes2.hehehe..bila duk ngan nenek pun sme.... :) balik 6t nak bli udg lah..hehehe..jom makan skali ;D

    ReplyDelete
  4. Novelgurl : banyak kat kawasan kampung je. ada tempat org kopek udang dan dapat bayaran berapa banyak udang dorang dapat kopek.

    Munna : ingatan diri supaya saya tak lupa pengorbanan emak saya.

    Ary : saya bkn anak yg baik tapi cuba jadi yang terbaik.

    fad : memang emak saya tabah sebab fikirkan masa depan anaknya dan perut anaknya.

    miss kinah : kopek udang untuk suka2 memang seronok. cuba kinah kopek dari pagi sampai petang? best tak? hehe.

    ReplyDelete
  5. wa'alaikumussalam.. terasa terkenang memikirkan mak Lia yang menjaga kami 10 beradik.

    ReplyDelete
  6. besarnya pengorbanan seorang ibu kan..:(

    ReplyDelete
  7. sayangi mak selagi dorang ade kan nasz kan :)




    cik ana.

    ReplyDelete
  8. Lia Lomi : kenang jasa dorang. baru kita akan sentiasa sedar pentingnya dorang dalam hidup kita.

    Miss Nadya : betul tu. besar sungguh pengorbanan mereka tapi ada gak yang tak nampak dan buang ibunya.

    ReplyDelete
  9. anamizu : betul tu. sayangilah dorang sementara dorang masih ada.

    ReplyDelete
  10. bila baca cerita abg nasz ni , teringat plak kenangan dgn arwah mama sy mase dy masih ada dulu :(

    ReplyDelete
  11. aimie amalina : hargailah dorang ye?

    aishah : saya sedekahkan Al Fatihah kepada arwah ibu awak ye?

    mizzkechique : betul2. memang seksa.

    ReplyDelete
  12. saya sayang mak saya! kadang2 bila cp gi kopek udang kat dapu pun tak sanggup sebab tajam.. kesiannya..:(

    ReplyDelete
  13. cik purple : itulah pengorbanan oleh seorang ibu untuk anak2nya. anak2 rasanya sanggup tak?

    ReplyDelete