Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Monday, June 18, 2012

ISU HALAL SUBWAY...

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Terima kepada Yayahnasake kerana memberi komen bertanyakan tentang isu halal Subway dalam entry INI. Semasa kat restoran Subway itu, saya cuba juga cari logo Halal daripada JAKIM tapi tak nampak dan saya ingat dipamerkan di luar restoran. Di luar restoran pun tak ada.

Disebabkan ini kali pertama saya makan Subway dan dengan nervousnya masa nak buat pilihan menu makanan, saya tak perasan ketiadaan logo Halal daripada pihak JAKIM. Wife saya pun google dalam internet dan terbaca isu-isu berkaitan sijil Halal dari blog-blog dan berita.

Saya pun terus Google ke www.halal.gov.my dan klik di tab "Pengguna" serta pergi ke link "Direktori Halal Malaysia". Kemudian, saya terus klik ke link "Teruskan Carian" dan taip "Subway" dalam kotak "Maklumat Carian". Cuma Subway di area Pulau Pinang saja yang dapat kelulusan sijil Halal daripada JAKIM. Subway menyatakan dalam laman Facebook Subway Malaysia yang cawangan Subway lain dalam proses untuk dapatkan Sijil Halal JAKIM.

Memang ramai juga orang Melayu makan masa saya makan di Subway semalam. Sebab saya pun tak was-was nak try makan sebab saya fikir Subway ini sama seperti McDonald dan KFC.

Tapi, kalau korang was-was juga, tak perlu makan Subway. Makan je kat McDonald dan KFC. Yang penting, korang yakin.

Wassalam.

-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka

11 comments:

  1. kehalalan subway ni penah dapat aduan kt kpdnkk dulu . dan kpdnkk pg bersama jakim ms siasatan tu . masa tu mmg xde halal . sebab tu smp skg sy xmsk subway coz hubby yg join siasat aduan tu .

    ReplyDelete
  2. betul tu, yg penting yakin...kalau was-was dah lain jadinye...dari was-was baik makan cari yang x was-was....wah, banyak betul was-was ^^

    ReplyDelete
  3. orang kita dalam bab2 ni kadang2 laju jugak.. dah bagus dah..tapi masih nampak lagi perempuan bertudung dan pakcik berkopiah minum di kedai hindu..macam mana tu...

    ReplyDelete
  4. betul tu nasz...kalau rasa kurang yakin...... pergi jer kat kedai lain.....isu halal nie sensitif.....

    ReplyDelete
  5. salam;
    kalau dah was2 baik tak usah makan disitu.

    ReplyDelete
  6. ouh..kiranya dh ad yg dh sah halal lah ye? alhamdulillah..tringin nk try Subway sblm ni tp rmi ckp tak halal..lps ni dh blh try la..tq :)

    ReplyDelete
  7. nak makan kena yakin, kalo was-was, better jgn mkn lgsg... :)

    ReplyDelete
  8. mmg suka gak makan subway dlu. tpi bila isu halal ni kluar rasanya ramai yg was2. tpi bila dah ade logo halal, rasa yakin , xwas2 lagi..boleh la makan. Bru je semalam MakLady beli sendiri dan wat kat rumah sandwich ala2 subway. wlpn tak sama rupa tapi rasanya ...yum yum yummy ;))

    jom join contest:
    http://blogdearlady.blogspot.com/2012/06/jom-terjah-blog-bersama-maklady-contest.html

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah baeu lepas makan salad subway

    ReplyDelete