KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Sunday, November 6, 2011

"DAH BAU LEMBU DAH NI"

Assalamulaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Kampung saya korbankan 5 ekor lembu untuk Hari Raya Aidil Adha tahun ni. 1 ekor dikorbankan sehari sebelum raya sebagai Akikah dan 4 ekor lembu pada pagi tadi. Tahun lepas cuma 1 ekor lembu je dikorbankan. So, taklah teruk sangat kerja nak melapah dan memotong isi daging lembu tu. Tapi, tahun ni 4 ekor lembu dikorbankan dan cuaca pun hujan. Tapi, tak menghalang kami untuk bergotong royong menyelesaikan proses pengorbanan lembu-lembu tu.

Saya bergelumang dengan pelbagai jenis bau. Bau kulit lembu, bau daging lembu, bau tulang lembu dan bau isi lembu. Kesimpulannya, saya berbau lembu walaupun saya mandi tadi. Sekarang ni masih berbau lembu lagi. Hehehe.

Tapi, majlis macam ni la kita dapat mengeratkan tali silaturrahim antara orang kampung dan orang kampung sebelah yang join gak majlis tadi. Saya ni jarang balik kampung sejak belajar dulu sebab dulu saya belajar jauh-jauh. So, tadi saya berjaya munculkan diri saya di khalayak penduduk kampung. Hehehe.

Tapi, yang saya tak gemar bila selesai pembahagian daging, semua orang kampung balik camtu je. Langsung tak membantu dalam mengemas balik alatan-alatan yang digunakan tadi. Nasib baik ada 2,3 orang pakcik tu turut tolong kemaskan. Termasuk saya. Saya memang dah agak perangai orang kampung saya tapi nak buat macam mana, dah camtu perangai dorang, kita redha je la.

Sekurang-kurangnya bila saya tolong mengemas tadi, dapat gak pahala extra Insya Allah.

Korang ceritalah majlis korban korang camne? Berapa ekor lembu tumbang?

p/s : Penat sangat tadi sampai lepas Solat Zohor tertidur. Tapi, sempat bangun Solat Asar. Alhamdulillah.

Wassalam.

-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka

21 comments:

  1. alhmdulillah sipbek sempat bgn solat asar..hehe...felda ana tumbangkan 6 ekor lembu je tahun ni :)




    jiran nasz,
    ana

    ReplyDelete
  2. gambar lembunya nggak ada ya??? hihihih....kesian pak cik2 tu kan org kampung xnk tolong...baik xyah duduk kampung camtu...duduk dgn org bandar yg bongkak tu lgi sesuai dgn sikap org kampung yg pemalas tu....

    ReplyDelete
  3. huhu..bagus la join korban..rmai jew yg x nk join kt cni

    ReplyDelete
  4. mesti baunye harum semerbak..haha

    ReplyDelete
  5. kat kg saya korban 3 ekor je..daging yang dapat pun kami xsempat masak lagi..:)

    ReplyDelete
  6. bergelumang dengan pelbagai jenis bau. Bau kulit lembu, bau daging lembu, bau tulang lembu dan bau isi lembu....taik lembu bau tak?hehehhehe..tadi mak saya call bgtau kt kampung tumbang 16 ekoq lembu...parti islam punya ^_~

    ReplyDelete
  7. patutlah pengsan...4 ekor lembu...kg saya pun 4 ekor gak tapi saya tidak berbau lembu...kihkih.

    ReplyDelete
  8. selamt hari raya aidiladha abg nasz.. kt tmpt ara ta taw plak bpe ekor lembu tumbang.. hee

    ReplyDelete
  9. amboi..rjin nye brther nasz ni yeee..

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah...kat tempat akak tak pastilah berapa ekor, tadi pagi balik rumah mak....jadi tak sempat nak pergi tengok orang korban...

    ReplyDelete
  11. rakyat malaysia memang kaye2 dan rajin2 alhamdulillah...

    ReplyDelete
  12. hehe bau lembu :D owh tempat syima ade 8 ekor..btw selamat hari raya aidiladha

    ReplyDelete
  13. http://anisaida97-hidupkuduniaku.blogspot.com/2011/11/segmen-ciri-lelaki-yang-aku-idamkan.html

    tag nasz :)

    ReplyDelete
  14. hehehehee
    abisss mengelembu la malm ni ye
    hehehe
    tapi bagus3
    perbuatan bermasyarakat kan =]

    kat mne2 kg mesti berlaku cm tu kan
    haiyooooo

    ReplyDelete
  15. 4ekor?>.tudiaa,...mmg baulembu..hik3..selamat hari raya

    ReplyDelete
  16. x pe bau lembu..janji dpt pahala..

    salam aidiladha :)

    ReplyDelete
  17. nsib baiklah sempat asar kan..tempat hamba ni pula biasanya buat korban di rumah..xde d masjidnye..hehhe

    ReplyDelete
  18. bagus la tenaga muda mmg dperlukan tuk melapah lembu korban.., bau nye mmg susah nak ilang kan..jom singgah n bace kisah raya korban saya pulak..baru update..:)

    ReplyDelete
  19. bagus la tenaga muda mmg dperlukan tuk melapah lembu korban.., bau nye mmg susah nak ilang kan..jom singgah n bace kisah raya korban saya pulak..baru update..:)

    ReplyDelete