Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Wednesday, June 13, 2012

TAK ADA ILMU TAK BOLEH KE?

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Ilmu itu bagi saya sangat penting. Ilmu ini tak semestinya kita boleh dapat melalui pembelajaran dalam kelas saja. Ilmu itu cara untuk dapatkannya memang banyak. Antara yang paling baik adalah melalui pengalaman. Pengalaman melakukan kesilapan adalah cara penerimaan ilmu yang paling perit dan paling berkesan.

Sekiranya tiada ilmu dalam diri kita, akan bermasalah la hidup kita. Bukan saya kata kalau ada ilmu, hidup tak bermasalah. Tapi, sekiranya kita ada ilmu, kita mampu untuk mencari jalan dan cara untuk menyelesaikan masalah.

Contoh paling simple, kalau kita tak ada ilmu untuk memandu sebuah kereta. Mampukah kita memandu kereta tersebut? Kalau nak hidupkan enjin pun tak tahu di mana, macam mana nak memandu kereta tersebut di jalan raya?

Sekarang ini ada banyak cara dan sumber untuk mendapatkan ilmu. Antara yang paling popular dalam dunia blog adalah blogwalking. Bila kita berblogwalking, kita akan jumpa pelbagai jenis blog yang ada informasi yang mungkin kita pun tak tahu. Sebenarnya banyak yang saya belajar dalam dunia blog. Dari perkara yang saya tak pernah faham terus saya paling faham.

Saya tak kata saya berilmu sangat sebab saya pun masih berusaha untuk menambah dan mencari ilmu yang baru. Ini cuma pendapat saya, kalau ada yang tak bersetuju, sila terangkan sebab tak setuju di ruang komen di bawah.

Wassalam.

-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka

4 comments:

  1. salam;
    Sebenarnya memang dari dulu lagi kalau tak ada ilmu memang susah nak hidup..dulu kalau tak belajar silat memang susah cari makan...apatah lagi zaman Najib sekarang ni!!.

    ReplyDelete
  2. biar takde pelajaran..jangan takde ilmu..

    ReplyDelete
  3. ilmu memang penting... ilmu tu ada di sekeliling kita...

    ReplyDelete