Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Sunday, April 3, 2011

TIPS UNTUK TULIS ENTRY!!!


Salam sejahtera semua rakan-rakan blogger.

Entry lepas, saya ceritakan tentang TIPS UNTUK CARI TOPIK.  Kali ni, saya nak ceritakan bagaimana saya dapat idea untuk tulis entry.

Rakan-rakan blogger cuba dapatkan topik yang hendak dikembangkan.  Selepas dapat topik yang diingini, taip apa yang pertama kali tertulis dalam otak rakan-rakan blogger berkenaan tajuk tu.  Terus tulis sampai rasa dah tak nak tulis.

Tak payah guna ayat bombastic.  Ayat biasa pun tak apa.  Asalkan orang yang nak baca tu faham.  Saya guna teknik ni je bila nak tulis entry.

Sebabnya, saya rasa untuk tulis entry or huraikan tajuk lagi mudah daripada nak cari tajuk.  Betul tak?

Ini pendapat saya je dan ini teknik yang saya guna untuk tulis entry dalam blog saya.  Memang ada sesetengah blogger cadangkan supaya kita buat research dulu.  Betul tu.  Saya kalau ada masa, akan baca surat khabar atau blogwalking ke blog kawan-kawan.  Cari idea dan ilmu.

Tapi, kalau boleh, tak perlu copy paste sebijik macam dalam blog rakan-rakan tu.  Bagi saya lebih baik kalau entry tu saya sendiri yang tulis menggunakan ayat saya dan entry tu melambangkan diri saya.

Harap entry ni dapat tolong rakan-rakan blogger yang ada masalah untuk tulis entry.

Wassalam.

-nasz-
Sila Tekan Like Jika Suka

8 comments:

  1. kalu nk ikut idea tiap2 masa ada...
    cuma nk tulis jer xtau cmner...

    ReplyDelete
  2. shark : tulis je ape yang terlintas kat otak berkaitan tajuk dipilih...nnt lama kelamaan byk idea datang mencurah2...itu yang saya buat setakat ini...

    ReplyDelete
  3. betul tu..kadang kadang pening nak pk apa nak letak tajuk. sebab tajuk tu sgt penting! kalau tajuk tak gempak, orang mungkin tak klik! dan lagi satu tajuk kena mesra SEO juga. baru google suka! hhe

    ReplyDelete
  4. Cik Aish : Hehehe...betul tu sebab sesetengah orang akan tulis content dulu baru nak cari tajuk (salah seorangnya saya la..huhu..)

    ReplyDelete
  5. mama hani: ye mama..saya masih mengasah pena...huhu...

    ReplyDelete
  6. akutakutlupa: thanx ! hehe..

    ReplyDelete