KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Monday, January 30, 2012

"JANGAN NILAI ORANG DARI RUPA LUARAN"

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Jangan hakimi seseorang itu melalui pemerhatian dari rupa luaran saja. Tak semestinya rupa luaran seseorang tu buruk bermakna perangainya buruk. Kadang-kadang rupa fizikal seseorang itu tak cantik tapi sikapnya teramatlah cantik. Sampai ada yang boleh jatuh cinta dengan sifatnya yang cantik tu.

Tak semestinya rupa seseorang yang cantik tu, perangainya cantik macam rupa fizikalnya. Kadang-kadang perangainya lagi buruk dan lebih teruk lagi.

Saya tak nafikan ada gak yang rupa cantik perangai cantik dan rupa buruk perangai buruk. Cuma saya nak tekankan di sini, janganlah kita menghakimi seseorang itu melalui rupa luaran je. Itu semua adalah anugerah Allah.

Lagipun rupa yang cantik pun takkan kekal selama-lamanya. Ia cuma satu aset sementara je. Bila-bila Allah boleh tarik balik.

Sama-sama kita muhasabah diri kita dan hindarkan sifat takbur dan bangga diri. Bukan best pun takbur ni dan bangga diri ni sebab Allah tak suka dan manusia lain pun tak suka.

Betul tak?

Wassalam.

-NASZ-

Published with Blogger-droid v2.0.1

Sila Tekan Like Jika Suka

13 comments:

  1. btol tu...jgn menilai dr luaran je...


    nk tnye...kalau mcm sy letak nama budak kacak dikira takbur ke??

    bukan apa...ni untuk mendoakan diri sndiri...

    kan setiap percakapan tu membawa kepada doa....btol tak??

    ReplyDelete
  2. dont judge a book by its cover...

    betol... kalu luar baik dalam x elok.. x guna.

    ReplyDelete
  3. Setuju!!! Untuk kenali hati budi seseorang cubelah dekati & kenali die dulu.. Jangan terlalu cepat membuat andaian.. =)

    Do visit us at :
    RAFHANAH BLOGSHOP

    ReplyDelete
  4. bair tak cantik,tp jgn jgn selekeh..:)
    salam kenal

    ReplyDelete
  5. salam;
    ya..apa yang dikatakan memang betul..kita manusia masing2 ada keburukan dan kelebihan masing2.

    ReplyDelete
  6. betul. saya setuju :)
    tak boleh lah nak nilai luaran jeh ,
    memang la semua nak yang cantik.
    tapi kadang-kadang yang buruk tu jugak lah lagi banyak kebaikannya.

    ReplyDelete
  7. rupa bukan ukuran untuk menilai seseorang....

    ReplyDelete
  8. setuju dgn nasz....
    dlm apahal sekali pun , bersederhanalah.....
    kekadang kita tak nampak dimana kekurangan kita.... bersedialah menerima teguran.....
    hati mau bersih.....

    ReplyDelete
  9. ada satu lagi kategori..panggilnya ujub...ehehe..perasan lawa.. hehehe..

    ReplyDelete