Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Friday, January 4, 2013

MAKIN BANYAK HILANG PERIKEMANUSIAAN...

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Saya terbaca dalam suratkhabar dan tertengok dalam berita di TV tentang penderaan terhadap kanak-kanak dan bayi serta pembuangan bayi. Dalam Youtube pun ada orang uploadkan kisah bapa yang sanggup memukul anaknya dan menghempas anaknya ke sofa. Itu tak kira lagi kes pembuangan bayi di tong sampah, rumah orang, campak ke dalam sungai dan lain-lain.

Mana pergi rasa perikemanusiaan mereka ini? Kalau dah tak mampu nak bela, kenapa buat anak? Anak itu anugerah. Ada orang yang terpaksa tunggu lama untuk dapat anugerah yang terindah ini dan ada yang tak dapat langsung.

Masa mereka kecil dulu, mereka pun diperlakukan sebegini ke sehingga mereka nak balas dendam dengan buat balik kepada anak atau bayi mereka sendiri? Mungkin mereka akan beritahu tekanan hidup yang buatkan mereka terpaksa buat macam ini. Tapi itu cuma alasan.

Kenapa saya cakap itu cuma alasan?

Saya bukan nak menceritakan keaiban keluarga saya tapi nak share sikit apa yang saya lalui. Bapa saya tinggalkan ibu saya tanpa bertali, tinggal macam itu saja. Selepas itu, ibu saya berusaha sendiri untuk membesarkan 4 orang anaknya. Mula-mula ibu saya bekerja kopek udang. Setiap hari ibu saya pergi mengopek udang. Korang bayangkan tangannya pada masa itu. Korang dapat bayangkan? Kemudian, ibu saya dapat kerja di kilang jahit pakaian dan berkerja hingga hari ini. Saya anak sulung dan saya sendiri rasa tertekan dengan keadaan pada masa itu tapi ibu saya masih mampu bertahan dan membesarkan kami berempat. Memori inilah menyebabkan saya sentiasa menyayangi ibu saya.

Ibu saya masih menjaga kami dan langsung tak buat apa yang berlaku sekarang, dia tak buang dan abaikan kami. Walaupun keadaan tertekan macam mana pun, dia masih jaga dan sayang kami semua. Tapi, kadang-kadang sebahagian daripada kami yang terlupa jasanya.

Korang dah ada anak, jangan abaikan dorang sebab doranglah anugerah yang paling indah walaupun tidur malam korang selalu terganggu. Hehehe.

Wassalam.

-NASZ-

Published with Blogger-droid v2.0.9

Sila Tekan Like Jika Suka

1 comment:

  1. best nyer..... semoga malam2 nasz akan diterangi dgn suara mayeesa....

    ReplyDelete