KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Saturday, December 10, 2011

"LUBANG DI DINDING HATI"

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.


Cerita ni saya dengar masa Perhimpunan Bulanan Bil 4/2011 JPN Perak yang diadakan pada 1 Disember lepas. Diceritakan oleh Encik Sidik iaitu Ketua Bahagian Siasatan Dan Kuatkuasa. Menarik gak cerita ni dan saya rasa patut dikongsikan dengan rakan-rakan blogger semua.


Ceritanya lebih kurang macam ni. Saya cerita ikut apa yang saya ingat je la ye? Hehehe.


Di sebuah rumah, tinggal seorang anak dan ayah. Anak ini seorang yang sangat pemarah. Tak boleh silap sikit, mesti mengamuk. So, si ayah pun memberikan satu tukul dan sebekas paku sambil berkata:


"Anakku, apabila engkau berasa marah, engkau gunakanlah tukul ini dan pakukan ke dinding di belakang kita ini"


Si Anak pun mengikut kata-kata ayahnya. Setiap kali berasa marah, si anak terus memakukan dinding di belakang rumahnya. Si anak berasa bila berbuat begitu. Rasa marahnya hilang. Kemudian, bila berasa marah, si anak memakukan lagi dinding tersebut. Hal ini berlaku selama bertahun-tahun sehingga si anak tidak lagi memerlukan tukul dan paku untuk melepaskan kemarahannya. Si anak telah mampu mengawal perasaan marahnya.


Kemudian, si anak mengambil keputusan untuk mencabut kesemua paku yang dipakukan sebelum ini. Setelah habis semua paku dicabut, si anak memanggil ayahnya. Si ayah berkata sambil melihat dinding yang berlubang-lubang itu:


"Anakku, walaupun engkau mencabut kesemua paku-paku di dinding ini, tapi dinding ini telah berlubang-lubang. Ia tidak akan sama seperti dulu"


"Apa yang ingin ayah katakan kepadaku?"


"Apabila kita marah kepada seseorang, hati orang akan terluka. Walaupun kita meminta maaf selepas itu, hatinya masih terdapat parut seperti lubang-lubang di dinding ini"


Kesimpulannya, cubalah sedaya upaya untuk mengawal marah kita. Sebab apabila kita marah, kita takkan perasan hati siapa kita lukai.


p/s : Saya kongsikan cerita ini bukan sebab saya perfect sangat. Sebagai manusia, saya mudah lupa. Sekurang-kurangnya saya abadikan di sini untuk peringatan diri sendiri dan perkongsian dengan kawan-kawan blogger semua. Kalau nak share, ambillah. Sebarkan untuk kebaikan kita bersama.


Wassalam.


-NASZ-


Published with Blogger-droid v2.0.1

Sila Tekan Like Jika Suka

8 comments:

  1. Terima kasih kongsikan bersama.

    Awan ini memang pemarah. Rasa bukan terluka tapi habis hancur hati orang Awan buatkan.

    ReplyDelete
  2. Salam..
    Penuh pengajaran cerita ini..betul tu saat kita marah kita tak sedar dan tak tahu hati siapa yang kita lukai..

    ReplyDelete
  3. luka ditangan boleh disembuh....
    luka dihati siapa yg tahu...
    ubatnya hanya dua....
    masa dan doa...

    ReplyDelete
  4. 'saya perfect sangat.'
    hehe

    bagus cerita ni :D

    ReplyDelete
  5. mesti dia boleh jadi tukang kayu yang berjaya

    ReplyDelete
  6. tersentuh :)
    saya pernah mrh kawan baik sya , smpai saya menyesal sbb mrh dia keana buntu assiment yg belambak . hehe nanti smpt nak share boleh ?

    ReplyDelete
  7. pandai ayahnye bermain dengan analogi..cukup berkesan

    ReplyDelete