KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Thursday, May 16, 2013

SEELAMAT HARI GURU


Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Hari ini adalah hari untuk memperingati jasa guru yang telah mencurahkan banyak jasa mereka dalam mengajar kita dan mendidik kita sehingga menjadi insan yang berguna seperti sekarang. Hari ini juga kita mengenang semula jasa yang telah dicurahkan oleh para pendidik yang telah mendidik kita. Tapi, takkan hari ini saja kita ingat jasa dorang? Mestilah kita ingat jasa dorang sentiasa. Bila kita jumpa dorang di luar, kita akan hormat dengan mereka.

Cuma hari ini diwujudkan untuk menjadikan sambutan tahunan dalam mengenang jasa guru kita. Guru kita tak semestinya cikgu-cikgu di sekolah. Ibu, bapa, kakak, abang, bapa saudara, ibu saudara, majikan, suami, isteri dan semua yang terlibat dalam memberikan kita didikan secara langsung mahupun tidak langsung adalah guru kita. So, kita kena juga hargai dorang kan?

Jenuh jugalah kalau macam tu. Sekurang-kurangnya kita sentiasa ingat dan hargai jasa dorang pun bagi saya dah cukup. Kan?

Bila tiba hari guru, kita lebih fokuskan cikgu-cikgu di sekolah. Murid-murid sibuk nak membeli hadiah untuk cikgu-cikgu mereka. Tapi, macam mana dengan "guru-guru" lain yang secara tak langsung mahupun secara langsung mendidik mereka? Tak nak beli hadiah juga ke? Kalau nak beli hadiah untuk semua, mereka tak termampulah.

Cuma ucapan terima kasih pun dah cukup untuk menghargai jasa mereka. Ini cuma pandangan peribadi saya saja. Tiada langsung niat nak mencabuli sambutan Hari Guru ini. Saya sayangkan "Guru-Guru" saya tak kiralah di sekolah ataupun di mana saja saya menimba dan mendapatkan didikan mereka. Tak perlulah nak emosi dengan saya disebabkan entry ini ye? Hehehe.

Wassalam.

-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka

No comments:

Post a Comment