Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Friday, March 11, 2011

"KALAU KITA RASA KITA SUSAH, ADA ORANG LAGI SUSAH DARIPADA KITA"


Salam sejahtera semua blogger.

Hari ni terlambat skit update blog sebab tertido kepenatan tadi.  Ada meeting dan settlekan beberapa kerja sebelum pergi kursus induksi selama 2 minggu next week.

Masa aku still sekolah dulu, hidup keluarga aku bukan senang.  Kadang-kadang aku mesti mengeluh kat mak aku.  Mak aku mesti akan jawab balik, "Kalau kita rasa susah, ada orang lagi susah daripada kita".  Kenapa mak aku cakap macam tu ye?  Masa tu aku tak faham kenapa tapi sekarang aku dah faham.  Jawapannya simple je.  "Bersyukur dengan apa yang kita ada".

Tapi, kita boleh berusaha untuk terus maju dan berjaya.


Aku teringat masa aku Darjah 1 dan belajar di SMK Padang Tembak 1 di Kuala Lumpur.  Masa tu aku, adik perempuan aku dan mak aku tinggal di Flat Dato Keramat.  Disebabkan bapa aku selalu tak balik sebab kerja di luar (Bapa aku dulu tentera), mak aku terpaksa bajet dan catu makanan kami.  Setiap minggu akan ada pasar malam di bawah depan flat tempat kami tinggal.  Bila tiba masa tengah malam, mak aku akan bangunkan aku dan beri aku satu plastik besar.  Aku akan ambil plastik tu dan turun ke bawah...ke tempat tapak pasar yang berselerak dengan sampah.  Tugas aku setiap minggu untuk cari apa-apa yang boleh dimakan lagi untuk tampung kehidupan kami 2,3 hari di tapak pasar malam tu.  Kadang-kadang aku terjumpa sayur-sayur yang still boleh dimakan dan buah-buahan.  Masih segar dalam ingatan aku bila aku jumpa beberapa biji buah tembikai yang kulit luarnya agak buruk.  Tapi aku ambil juga dan bawa naik ke flat aku.  Aku teringat lagi mak aku basuh buah tembikai tu dan potong.  Isinya sedap sangat.  Huhu...


Mungkin korang semua fikir cerita aku ni cuma muncul dalam drama tapi ini pengalaman aku.  Pengalaman ni lah yang aku pegang untuk sentiasa sedarkan diri aku supaya berpijak di bumi nyata.  Dan ayat mak aku, aku pegang bila aku terasa susah.  Sebab bagi aku, apa yang mak aku cakap "Kalau Kita Rasa Susah, Ada Orang Lagi Susah Daripada Kita" betul dan pengalaman tu sentiasa bermain dalam ingatan aku.  Membuatkan aku menghargai makanan walaupun tak sedap, aku mesti habiskan.

Teremosi plak. Haha.. Itu je nak tulis kali ni.

Kalau ada kawan-kawan blogger nak komen, tulis je kat comment di bawah ye?

-nasz-
Sila Tekan Like Jika Suka

17 comments:

  1. setuju sangat2...
    kalo kita rasa diri kita susah, ada orang yg lagi susah dari kita...yang penting sentiasa bersyukur atas setiap nikmati yg diterima...barulah datangnya keberkatan dan kemanisan dalam setiap apa yg kita lakukan...

    ReplyDelete
  2. budak zmn sekarang tak merasa hidup susah sebab mak bapak dorang tak anggup nak bg dorang rasa camtu.. sebab itulah ada yang smapai besar pun masih mk bapak kena sediakan..

    "Mak, nak BMW mak..." kite dulu BMX pun tak merasa...

    ReplyDelete
  3. www.cukuhnau.co.cc
    artikelnya demi Allah Keren Banget.... teruskan bikin karya se indah ituu nanti q mau numpang mbaca lagi hehehe

    salam kenal BY Bang Udin
    please following me....

    www.cukuhnau.co.cc
    www.wisatainformasi.co.cc

    ReplyDelete
  4. mak saya pun selalu cakap yg sama...ada saya tulis kat entry ni http://notaibu77.blogspot.com/2011/02/orang-ikhlas-itu-tertindas.html

    ReplyDelete
  5. setuju sgt2 tu..
    salam kenal..
    lwt2 la blog sy yea..

    ReplyDelete
  6. Solo molo: betul tu..kadang2 kita lupa bila kita dah senang..huhu..

    a.s.t.i.n.a: betul..sebab dorang terlalu dimanjakan dan tak tahu erti susah...

    filemMove: terima kasih sebab sudi baca...

    notaibu77: ye ke?..huhu...

    powluck: thanx sudi melawat..salam kenal awak gak..

    Gimi: sama la kita...huhu..

    ReplyDelete
  7. Kimizo : thanx..tapi ini kisah benar..harap dapat kongsi sama2..

    ReplyDelete
  8. sedih .. adda patut bersyukur .. thanks untuk entry nih . adda paham mesej nyee :)

    ReplyDelete
  9. Adda: saya buat entry ni sekadar untuk berkongsi...harap adda sabar ye? Percayalah...apa yang berlaku ada hikmahnya..

    ReplyDelete
  10. lumrah hidup biase r bang..kita sama jew... say pun mcam tu.. walupun sy masih blajar.. tp say yg kena jaga kluarga saya.. terpaksa kerja..

    ReplyDelete
  11. Zul Fattah : anggap itu satu pengalaman yang berharga..percayalah. pasti ada kemanisannya nanti..

    ReplyDelete
  12. best entri ni bro..sesusah mana pun kita,ada lagi yang lebih susah..

    ReplyDelete
  13. fahmimustakim: betul tu..setuju sangat2..

    ReplyDelete
  14. bagus entri ni,ya,kita perlu sentiasa beringat,dan bersyukur,ada ramai lg org yg lebih susah dri kita....aduyai..asa nk emo plak..huhu

    ReplyDelete
  15. Memperingati seseorang adalah wajib..Nak menitis air mata rasa,bila tengok gambar tu.. saya dah jadi pengikut setia anda..jom tengok Upload Gambar bersama pemain arsenal & pemain Malaysia..di blog cyber terbaeekk dari ladang ..Tahap GABAN..

    ReplyDelete