Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.
Saya dapat request dari Yumida untuk buat satu entry berkenaan :
Saya cuma boleh bagi pendapat mengikut pengalaman dan pemerhatian saya. Walaupun sebagus dan sebaik manapun entry yang korang tulis, kalau korang tak ambil inisiatif untuk promosi serta sebarkan blog korang kat orang lain, takde effect gak. Promosi plak ada banyak caranya. Cara yang paling utama, tarikan daripada penulisan kita sendiri.
Saya tak kata penulisan saya ni bagus. Ayat yang saya gunakan pun kadang-kadang macam skema je kalau dibaca. Saya tak kisah sebab ini identiti saya. Mungkin bagi kita, penulisan tu memang terbaik tapi bagi orang lain, penulisan tersebut cuma biasa-biasa je.
Apa yang saya perhatikan, ramai blogger yang suka baca entry yang ringkas tapi padat. Entry yang diolah menggunakan ayat sendiri dan bukan copy paste dari mana-mana suratkhabar online. Dan bagi saya yang paling penting, gaya penulisan entry tu kenalah tarik pembaca yang membaca tu masuk sekali. Mungkin entry tu entry peribadi berkenaan Big Mac Burger. Korang kena olah ayat supaya penulisan yang korang tulis korang tengah makan Big Mac Burger tu macam korang tengah makan dengan pembaca korang sekali. Mungkin agak susah pada mulanya. Tapi, korang boleh buat pelan-pelan sampai korang dah terbiasa. Bila dah terbiasa, secara automatiknya korang boleh karang sendiri entry sebegitu.
Ingat, dalam dunia blog ni, bukan ada 1 atau 2 blog je tapi ada berjuta-juta blog. Ada yang blog lebih baik daripada kita. Dalam dunia blog pun, kita kena bersaing dan saling membantu. Kalau nak orang datang blog kita dan komen entry, pastikan entry kita menarik dan cara nak komen tu kena mudahkan. Tak perlu nak klik kat "post comment" tu susah sebab ada widget yang melampau banyaknya. Tak perlulah nak kena taip word verification.
Sebab tulah, motto "Content is King" bagi saya tak relevan. Kita kena usaha untuk perkenalkan blog kita dan promosi blog kita.
Pendapat saya je. Tak pasti menjawab ke tak request Yumida ni. Saya terbagi tips macam mana saya menulis plak. Hehehe.
p/s : Menulis dari jiwa. Kalau jiwa tengah "kacau", maka "kacau"lah hasil tulisan itu. Kalau jiwa tengah "happy", maka "happy"lah hasil tulisan tu. Kalau jiwa tengah ...
Wassalam.
-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka