Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Saturday, February 11, 2012

"PERBANDINGAN PENJELASAN CUSTOMER DENGAN VIDEO SERANGAN STAF KFC"

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Saya ada post satu entry berkenaan "DISEBABKAN AYAM GORENG...GADUH". Tadi saya secara tak sengaja terjumpa satu video di Youtube yang menunjukkan apa yang terjadi sebelum customer tu ditumbuk dan ditendang.


Ini apa yang dikatakan oleh orang yang upload video ni dalam youtube yang berada di tempat kejadian:

"Basically this is what happened: Feb 6 2012, ICT Shah Alam (Malaysia) KFC outlet. So many people, little chicken left, queue gets longer. Hungry customers start to get restless. 


A customer starts complaining, and staff start to yell back. Then a few racial slurs begin to fly around from the customer. The staff get angry.. and the fight starts. There's a Part 2 for this video."

Korang cuba tengok dan dengar betul-betul video kat atas tu. Korang akan dengar customer tu menjerit-jerit dengan pelat english tersekat-sekat. Kemudian, baru ada video Part 2 kat bawah ni:


Video di atas baru menunjukkan Staf KFC tu keluar untuk serang customer tu. Tapi, bila didengar betul-betul sebelum staf KFC yang meluru untuk tumbuk dan tendang customer tu, customer tu ada menjerit sekuat hati dia dalam bahasa cina. Saya tak faham.

Tapi yang menghairankan, dalam Press Conference yang dibuat oleh dorang dengan kerjasama DAP, customer itu mengaku tak keluarkan apa-apa ayat yang boleh menaikkan kemarahan staf KFC tu. Korang boleh tengok dan dengar sendiri penjelasan yang diberikan oleh customer tu:


Dalam Press Conference kat atas, customer mengatakan dia langsung cakap apa-apa yang boleh menaikkan kemarahan staf KFC tu tapi bila kita tengok dan dengar balik video-video kat atas, saya dapat dengar customer tu marah dan jerit-jerit kat staf KFC tu. Lagipun, dalam Press Conference tu langsung tak ceritakan secara menyeluruh dan cuma menceritakan tentang customer je.

Mungkin kita patut dengar penjelasan staf KFC tersebut supaya adil dan kita dapat menentukan siapa yang salah. Tapi, dari pengalaman saya bekerja dalam line macam ni, memang staf KFC takkan diberi peluang pun. Ini mengikut pengalaman saya ye?

Korang tengok, dengar dan bandingkan apa yang berlaku dan apa yang dinyatakan dalam Press Conference customer tu, apa pendapat korang?

p/s : Hairan kenapa customer lain tak naik marah macam customer ni pun disebabkan ayam goreng tak cukup. Huhuhu.

Wassalam.

-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka

15 comments:

  1. semalam ade gak jumpe video tu tp yg part 2 la .. ni baru tgk yg part 1 .. tak boleh imagine if kite kt tmpt tu and tgk live ..

    ReplyDelete
  2. patutpun dengar keduanya, tapi si perakam memg hebat...

    ReplyDelete
  3. br tgk semlm.. klu sy jd staff tu pun berang gak.. kasar sgt customer tu.. sabar tu ada btsnya..

    ReplyDelete
  4. racist ........ kata 1malaysia.....

    ReplyDelete
  5. dah tgk video kedua tp baru tgk video yg pertama.. hmmmm memang lain dr yg dicakap di pc bersama wartawan tu hmmm

    ReplyDelete
  6. hahaha.. mesti la customer tu tak mengaku dia yg stat maki2... n lagi satu kalau aku pon, mesti panas ngan customer cam tu. tau la customer is always right, tapi ada limitnya jugak. n customer kena paham la situation dia camane.

    ReplyDelete
  7. depend on situation....
    as customer kita pun kena faham jugak....
    tak elok nak maki2....
    thanks Nasz.... dedahkan kebenaran..adat ler manusia... mana ada yg mengaku kesilapan sendiri....

    ReplyDelete
  8. Bagi Ina,maybe dalam kes ni dua-dua salah sebab customer tu marah pekerja and maki hamun.Siapa tahan kalau asyik kena maki hamun time penat.And kalau tak silap customer tu ada sebut perkataan yang berunsur racism.Pekerja pun salah sebab serang customer.Tapi kalau Ina kat tempat dia pun maybe Ina bertindak untuk mempertahankan diri and bangsa.Yang tak best kat sini,just satu pihak je diberi peluang buat kenyataan yang sudah pasti dapat membela dirinya sendiri dan menyalahkan pihak yang satu lagi.Pekerja KFC yang terlibat pun patut diberikan peluang untuk membuat penjelasan tentang apa yang terjadi.Kena dengar dari dua-dua pihak baru adil.Maaf sebab komen panjang-panjang. :)

    ReplyDelete
  9. Kak citra dtg singgah.. :)

    ReplyDelete
  10. hangat...huhu..xsangka sampai bboleh jd sehangat ni

    ReplyDelete
  11. bila marah tak dapat dikawal, mcm2 bleh jdi

    ReplyDelete
  12. Bila org cina n india sebut psl hak mrk tak kena ckp racist tp bila org melayu just mempertahankan hak mulalah cina dan india melalak kate melayu racist bila tgk video part 1 tu sy dpt dgr cina laknat tu sebut "melayu bt keje lembab " Tu yg staff kfc tu naik hangin siap ugut nak saman sbb pukul dia klu aku jd staff kfc tu mmg cina laknat tu kuar xde gigi dr kedai tu ... Media pon berat sebelah napa cina laknat tu plak yg kena bg peluang bsuara staff tu pon patut dpt hak bsuara krn tagline 1malaysia suara org melayu smakin dpinggirkan asyik2 naikkan pjuangan hak cina ngan india dorg xde hak kat malaysia ni dorg hanya menumpang je tp xpandai bsyukur lg mo minta mcm2 da cukup bgs kat malaysia ni sekolah pon ada sekolah cina n india kat indon nuh nak sambut thn baru cin n deepavali pon kena haramkan nama pon kena guna nama indon n xleh guna bhs cina n india... Anjing py cina n india perampas ngr org....

    ReplyDelete
  13. tak sangka boleh jumpa kat sini....
    salam drpd sahabat asrama Penang Free School...

    CAK'A'

    ReplyDelete