Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Showing posts with label orang latah. Show all posts
Showing posts with label orang latah. Show all posts

Sunday, March 6, 2011

DIHORMATI ATAU DITAKUTI? MANA SATU LEBIH BAIK...


Salam hari minggu kawan-kawan.  Hari ni aku sebenarnya terasa malas nak post sebarang entry terbaru tapi aku tetap memaksakan diri gak.  Rasa tak syok plak kalau tak update blog aku yang tak seberapa ni.  huhu...

Pada hari minggu ni, aku saja nak cite tentang perkara yang simple je. Dihormati atau ditakuti.  Sesetengah orang suka orang menghormati dia dalam pelbagai urusan macam ketua bahagian, CEO dan lain-lain.  Tapi ada gak sesetengah orang yang suka orang lain takut pada dorang sebab dorang rasa macam berkuasa.  Macam-macam ragam orang kita sebenarnya.

Tapi, bagi aku, aku lebih suka saling hormat menghormati sebab hormat ni dapat mengeratkan lagi hubungan antara sesama manusia.  Lagipun, aku bekerja dengan manusia dan bukan mesin.  So, orang yang hormat pada kita senang nak bagitau masalah dorang dan tak kisah kerja lebih sebab dia rasa dihormati.


Kalau aku ditakuti, semua orang akan jauhi aku.  Semua orang akan mengata macam-macam kat belakang aku.  Korang rasa itu petanda yang sihat tak?  Sampai masa, dorang kumpul ramai-ramai kasi bunuh sama aku.  Dan tanam mayat aku kat mana-mana.  Tak ke naya.

Bagi aku, ditakuti lebih sinonim dengan dibenci.  betul tak? Dibenci, orang tak nak dekat dengan kita.  Dibenci, orang tak selesa bila berada berdekatan dengan kita.

Cuba korang fikir balik.  Apa yang korang pilih? Dihormati ... atau ... Ditakuti ?

-nasz-
Sila Tekan Like Jika Suka

Friday, March 4, 2011

MENYAKAT ORANG MELATAH? BEST KE?


Salam sejahtera semua kawan-kawan.

Hari ni nak cerita tentang melatah.  Topik terfikir pagi kelmarin masa tengah minum pagi kat kedai makan yang selalu aku pergi.  Kalau aku bagitau pun bukan korang tahu kecuali korang ni penetap di Bagan Datoh.  Kalau nak tau gak, korang tinggalkan soalan kat bahagian komen je la.

Masa tengah aku menjamu nasi lemak dengan teh tarik kurang ais aku, ternampak makcik-makcik tengah menyakat makcik yang kuat melatah ni.  Memang geli hati aku sambil tengok telatah makcik-makcik tu.  Tambahan bila tengok makcik yang melatah tu.  Pada pandangan aku, apabila seseorang itu melatah, dia menunjukkan perasaan dia yang sebenarnya.  Contohnya kalau dia rasa nak mengeluarkan kata-kata kesat kepada seseorang tapi selalunya kita akan menahan diri kerana tak ingin buat orang tu terasa tapi bila orang yang melatah dilatahkan, maka apa yang difikirkannya pada masa tu akan terpancul dari mulutnya.

Melatah yang biasa aku tengok biasanya mulut sahaja yang bercakap.  Melatah yang agak ekstrem dan pernah maksud dalam surat khabar suatu ketika dulu, bila seorang makcik ni melatah sambil pegang parang dan hendak tetak orang yang menyakatnya.  Ini dah jadi kes berat sebab kalau makcik tu menetak orang tu, orang itu mati, apa rasanya akan jadi pada makcik tu?

Memang best tengok orang melatah dan menyakat orang melatah tapi bagi aku, berpada-padalah.  Orang yang kita sakat itu pun manusia dan ada perasaan.  Sekali sekala tak kisahlah tapi janganlah sampai setiap masa.  Kesian.

Apa yang aku tulis ni cuma dari pandangan mata dan otak aku je.  Kalau ada kawan-kawan yang ada pendapat lain dan ingin kongsi, bolehlah tinggalkan kat ruangan komen di bawah.  Jangan malu-malu.  Kongsi je pendapat yang ada di dalam kepala otak korang.  Mungkin ada gunanya.  Itu je kali ni.

Adios.

-nasz-
Sila Tekan Like Jika Suka