Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Showing posts with label tali pinggang. Show all posts
Showing posts with label tali pinggang. Show all posts

Wednesday, June 20, 2012

SAYANG ANAK, RIBA-RIBAKAN...



Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Saya ternampak siang tadi semasa saya baru balik dari Teluk Intan Perak ke Bagan Datoh Perak. Sebuah kereta meluncur laju dalam 80 km/j. Saya pun follow belakang kereta tersebut sebab jalan yang kami lalui itu dua hala saja. Kereta itu sekejap terhuyung hayang, sekejap steady.

Apabila sampai ke jalan yang ada lorong memotong, saya terus memotong kereta tersebut. Saya hairan juga sebab kereta terhuyung hayang sekejap, steady sekejap. Mungkin pemandunya mengantuk tapi pada masa itu, baru lebih kurang pukul 3 petang lebih.

Selepas berjaya memotong, saya terlihat sesuatu yang bagi saya agak mengejutkan. Rupa-rupanya si pemandu itu tengah meriba anaknya sambil memandu. Saya tengok sambil menggelengkan kepala saya. Saya faham, mungkin si pemandu itu tersangatlah sayang kepada anaknya itu sampai riba-ribakan semasa memandu. Cuba bayangkan, berlaku kemalangan, siapa akan terpelanting keluar melalui cermin tingkap depan dulu. Anak si pemandu ini.

Kalau sayangkan anak, duduk di sebelah dan suruh dia pakai seat belt. Lepas itu, si bapa ini terus memandu tanpa apa-apa gangguan. Tak salah nak sayangkan anak, tapi ada masa tak perlu terlalu menunjuk sangat sampai riba-ribakan semasa memandu.

Perkara begini membahayakan pemandu lain. Malang tak berbau.

Wassalam.

-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka

Wednesday, December 21, 2011

"TALI PINGGANG PENYELAMAT NYAWA"

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.


Baru-baru ini, salah seorang rakan sekerja saya eksiden. Kereta dia memang teruk sangat-sangat. Enjin pun blow. Mengikut pengakuan dia, dia nak mengelak anjing yang melintas jalan tapi terbabas dan terlanggar tiang elektrik.


Keretanya memang hancur teruk tapi nasib baik dia selamat. Dia selamat sebab dia pakai tali pinggang tempat duduk. Alhamdulillah. Dia selamat dan langsung tiada luka. Tapi tempat tali pinggang tu agak sakit sikit sebab mungkin hentaman kereta dengan tiang elektrik tu dan tali pinggang tu menahan dari dia terpelanting keluar.


Cuba korang bayangkan kalau dia tak pakai tali pinggang pada masa tu? Nasihat saya, bila drive kereta, pakai la tali pinggang ye?


p/s : Dah macam iklan keselamatan jalan raya plak kan? Takpelah, asal dapat sedarkan rakan-rakan kita je.


-NASZ-


Published with Blogger-droid v2.0.1

Sila Tekan Like Jika Suka