Create your own banner at mybannermaker.com!

KORANG TENSION? JOM RELEASE TENSION.

Tuesday, April 17, 2012

LECTURER TUNGGU STUDENT?!

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan blogger semua.

Betul ke tajuk kat atas tu? Ya, betul. Saya pernah tengok sendiri. Student sekarang tak macam zaman saya dulu. Zaman saya belajar dulu, kalau masuk lambat, mulalah menggelabah tak tentu pasal. Pastu, risau sangat-sangat sebab nanti lecturer akan marah sebab masuk lambat. Kadang-kadang lecturer suruh duduk kat luar sampai kelas dia habis. Seriau tau?

Tapi saya tengok student sekarang ni jenis sambil lewa je. Rileks je masuk kelas lambat. Lecturer nak sound lebih-lebih pun tak boleh dah sekarang. Nanti dorang report kat mak dan ayah dorang. Sepatutnya sebagai student, kenalah datang awal daripada lecturer. Kalau betul-betul nak ilmu, mestilah bersungguh-sungguh untuk dapatkan.

Pengalaman belajar di universiti awam ataupun swasta ni bukan sentiasa kita rasa. Lepas kita graduation, baru kita rindu balik. Rindu nak belajar dalam kelas. Rindu nak jumpa kawan-kawan dalam kelas. Tapi, masa tu kita dah kerja dan ada kehidupan sendiri. So, jangan sia-siakan peluang yang ada untuk sedut ilmu daripada lecturer korang. Kalau tak faham, tanya terus, tak rugi pun, korang gak yang untung.

Teringat masa saya studi kat UiTM Seri Iskandar dedulu, saya ni rajin tolong lecturer angkat buku naik ke bilik lecturer. Nak ambil berkat gak. Tapi ramai gak kata saya ni jenis bodek lecturer tapi sebenarnya tak pun. Saya lebih mesra dengan lecturer, so, mudah saya nak bertanya kalau tak faham apa-apa.

Tapi, student sekarang ni ambil mudah je ilmu yang disampaikan oleh lecturer. Rugi tau? Saya bukan nak burukkan student sebab saya pun pernah jadi student dulu. Tapi, nak ingatkan bahawa kita ni STUDENT, so apa tugas STUDENT? Belajar dan diajar oleh LECTURER. Kalau Lecturer kena tunggu student, pastu student datang lambat, siapa yang rugi?

p/s : Cuma luahan pendapat spontan saya je? Jangan santau saya k?

Wassalam.

-NASZ-
Sila Tekan Like Jika Suka

4 comments:

  1. zaman dah berubah...lecturer nak sound lebih2 pun pk 100x...

    ReplyDelete
  2. btul tu..sy sedih tgk perangai classmates sendiri yg xreti dia tu student, dtg lmbat suka2 hati..apa nk jd

    ReplyDelete
  3. selalunya saya yang tunggu lecturer......hehehehhehe

    ReplyDelete
  4. biarla saye yg tunggu lecturer.. dah terbiasa.. lau lambat masuk mmg dah kene kunci kat luar...

    ReplyDelete